Recenze: Lenčiny katastrofy 4. – Drž zajíce, když ho máš!

Další, v pořadí již čtvrtý díl oblíbené série s bláznivou dvanáctiletou holkou Lenkou a její kamarádkou Xéňou vás pobaví spousta drzými i vyloženě praštěnými kousky. Lenka bude opět hrát na svou „nebezpečnou“ flétnu, kouzlit, a dokonce si bude chtít zahrát ve filmu. O tom, jak to dopadne, napovídá už název – Lenčiny katastrofy.

Jak se mi knížka líbila? Doporučila bych ji dětem, nebo spíše dospělým?

Název: Lenčiny katastrofy – Drž zajíce, když ho máš!

Autorky: Alice Pantermüllerová a Daniela Kohlová

Nakladatelství: Bookmedia

Počet stran: 160

Lenka Patrmanová je obyčejná holka. Správně praštěná začínající puberťačka, co si spoustu situací vyloží jednoduše po svém. Prožívá tak plno horkých chvilek, ale i bláznivých dobrodružství, které byste možná vůbec nehledali v místě, kde bydlí a kde chodí do školy. Tentokrát její deníkové záznamy začínají ve chvíli, kdy dostane neštovice. Pěkně se při nich nudí. A tak si uvědomí, že vlastně nemá žádný koníček, kterému by se věnovala. Začne po nějakém vhodném pátrat.

Zatímco Lenčina maminka by byla nejraději, aby jejím koníčkem byla hra na zobcovou flétnu, Léňa má jiný názor. Po důkladné poradě s kamarádkou Xénií zkusí krasobruslení. To však není nic pro ně. Pak se ovšem objeví v jejich městě filmaři a slavní herci. Mezi jinými i hvězda Láďa Plyšík, kterého Xénie zbožňuje. Touží, hrát po jeho boku hlavní roli. A tak se děvčata vypraví na konkurz.

Lenčiny katastrofy jsou především humornou knížkou, která je vytvořena na pomezí komiksu a ilustrované knihy. Část je psaná velkými písmeny, kde se střídají typy písma a zvyšují tak čtivost. Částečně jsou postavičkám na obrázku přimalovány všelijaké bubliny a podobně, které jim dodávají na živosti. Kresby Daniely Kohlové jsou pak vtipné samy od sebe.

Kniha je určená především dětem od osmi let. Nahrává tomu nejen grafika a jednoduchý příběh, ale i věk čtenářek a jejich ještě dětské myšlení. Přesto si úplně nejsem jistá, zda bych tuto knihu tak malému dítěti dala číst. Objevují se tam totiž neslušné a vulgární výrazy. Ještě bych přivřela oči nad výrazy „blbobráši“ a „krávokoza“, ale když se tam objeví titul „kráva pitomá“, to už mi přijde v dětské knize opravdu silné.

Jako dospělá se nad Lenčinými příhodami dobře bavím, už podruhé. První dva díly mi unikly a musím si je dodatečně sehnat. Myslím, že ač autorky vytvořily knížku hlavně pro malé čtenáře, tou správnou cílovou skupinou jsou právě dospělí. Ti totiž ocení ironii, s jakou děvčata (ne)chápou jednání nevrlých filmařů, nebudou jim tam vadit ostřejší výrazy a pochopí i lecjaké další humorné narážky, o kterých jsem přesvědčená, že dětem uniknou.

A něco při čtení nejspíš uniklo i mně. I když vím, že se v příběhu zajíc objevil – Léňa ho přece vykouzlila – nějak nechápu název knížky. Prostě vůbec netuším, proč ho autorky zvolily. Pořád jsem čekala nějaké vyústění, které mi název vysvětlí, ale nedočkala jsem se. Tak nevím… Možná že by to zase na rozdíl od mé dospělé osoby pochopily právě děti.

Hodnocení: 79%

Lenčiny katastrofy si můžete zakoupit na stránkách Bookmedia.