Recenze: Eva Horáková – V zoo není žádná nuda

Čtení a láska ke knihám se musí podporovat již od malička. Své o tom ví i Eva Horáková, učitelka s dlouholetou praxí, která nejenže malé čtenáře učí poznávat první písmenka a slova, ale také pro ně píše knížky. Takové, aby se dobře četly i těm nejmladším čtenářům a byly vhodné pro genetickou metodu výuky. Její knížky vydává nakladatelství Portál a já jsem se s ní setkala již u knihy Zvířátka. Ta nejnovější se jmenuje V zoo není žádná nuda a přináší zajímavé, poučné a místy i napínavé čtení pro ty, co už číst trošičku umějí.

Nakladatelství: Portál
Počet stran: 64

Eva Horáková vydala v nakladatelství Portál již několik knížek pro děti v edici „první čtení, to nic není“. Máme doma s dcerkou knížku Zvířátka, která je určená těm opravdu nejmenším. První polovinu knihy tvoří jednoduché příběhy složené z kraťoučkých vět, slova se opakují, jsou psána velkými písmeny. Tak, aby se četli dobře především prvňáčkům. Postupně se písmo zmenšuje, věty prodlužují a příběhy jsou trochu náročnější. Ale pořád hodně jednoduché pro prvňáčky. Já sice doma prvňáčka ještě nemám, ale vyhledávám knížky, kde jsou jednoduchá říkadla, básničky, popisky atd. pro svou roční dceru. Někdo možná namítne, že je na čtení pohádek ještě maličká, ale právě proto začínám tím nejjednodušším. A proto jsem sáhla  po knize Zvířátka. Příběhy jsou opravdu dost jednoduché, aby zaujaly i mou dcerku a já ji tak můžu pozvolna učit poslouchat příběhy, prohlížet knížky, obrázky a vůbec, přivádět ji ke knihám a čtení.
Proto jsem také ráda pořídila do dceřiny knihovničky i nejnovější knížku Evy Horákové – V zoo není žádná nuda. Přináší už trochu složitější čtení, ale stále dost jednoduché pro začínající čtenáře. Nejsem pedagog, abych dokázala správně knížku zařadit, zda spadá pro čtenáře ještě první, nebo už druhé třídy, proto se o to ani nebudu pokoušet. Ostatně, každé dítě je jiné a některé čte snadněji, některé méně. Pro mě je důležité, že knížka obsahuje opět kraťoučké příběhy o zvířátkách, věty jsou jednoduché a dokážou tak zaujmou mou malou dcerku.
Eva Horáková tentokrát dětem předkládá příběh Huga, malého kluka, který se jednoho dne musí stěhovat. Jeho otec je zvěrolékař a tak se přestěhují přímo do zoo, kde se tatínek o zvířátka stará. Hugo má tak možnost procházet se po zoo, kdykoli se mu zlíbí a poslouchat příběhům zvířátek (a o zvířátkách).
Autorka zvolila jakýsi příběh na pokračování, který je však rozdělený do krátkých kapitolek (celkem deset). První kapitola vypráví, jak se Hugo stěhuje do zoo a je vytištěna modře. To proto, aby autorka odlišila, co jsou příběhy zvířátek a co je dějová linka, která se prolíná celou knížkou. Dalších devět kapitol vždy obsahuje černě tištěný příběh daného zvířátka a pak pár vět z Hugova života, které už jsou opět tištěny modře. Většinou v nich Hugo mluví s maminkou, popisuje, co je právě za den, co právě dělá, co se děje v zoo večer, když se zavírá, atd.
Příběhy o zvířátkách neobsahují jen jednoduchý děj, který děti zaujme, ale také poučení. Děti se dozví, odkud zvíře pochází, jak vypadá, co třeba jí, nebo co je pro něj typické – např. u surikat se dozví, jak některé hrabou v zemi a některé při tom „stojí na stráži“ a hlídají, zda se neblíží nebezpečí. Takto se děti naučí znát vlka, sysla, lemura, okapi, papoušky, surikaty, hulmana, páva, nebo vydru.
Všechny příběhy jsou navíc doplněné krásnými ilustracemi Michaely Bergmannové, které dětem pomáhají představit si zvířátka, jak asi ve skutečnosti vypadají.
Já jsem s dcerkou zatím přečetla dva příběhy o zvířátkách (sama jsem samozřejmě četla knížku celou) a musím s radostí napsat, že ji zaujaly. Samozřejmě jsem vlka zaměnila za psa, protože toho zná a papouška za ptáčka, které pozoruje venku. Přece jen roční dítko nechápe, že ptactvo má nepřeberné množství druhů. Přesto pozorně poslouchala a to byl můj účel. Věřím, že knížka bude užitečná i za šest let, až si začne číst sama. A třeba jí i pomůže, že bude knížku znát.
Kdybych měla doma prvňáka a hledala pro něj vhodné čtení, rozhodně bych nevynechala knížky Evy Horákové, a V zoo není žádná nuda je velmi pěkně vytvořená a zajímavá. Nejen pro čtení, ale i pro poučení dětí. Navíc láká k následnému výletu a nebo rovnou ke čtení v zoo, aby si děti mohly rovnou prohlédnout zvířátko, o kterém se dozvídají na stránkách knížky.
Hodnocení: 5/5

Knížku můžete zakoupit zde.

Naše malá čtenářka… 🙂