Audiokniha – recenze: Amor Towles – Gentleman v Moskvě

Gentleman v Moskvě je vyprávěním „bývalého člověka“ hraběte Alexandra Iljiče Rostova, kterého v roce 1922 bolševici odsoudí kvůli napsání protirevoluční básně. Po zbytek života musí být v domácím vězení v hotelu Metropol v centru Moskvy.
Název: Gentleman v Moskvě
Autor: Amor Towles
Interpret: Igor Bareš, Vladislav Beneš, Daniel Bambas
Délka: 18 hodin 38 minut
Kniha je směsí kratších či delších etudek a příhod hraběte v průběhu více než třiceti let, které v hotelu prožije. Setkáváme a seznamujeme se tady s jeho přáteli i nepřáteli, hosty a zaměstnanci hotelu. Někteří se v knize mihnou jen na kratičkou chvilku, zatímco jiní – holčička Nina co miluje žlutou, slavná herečka Anna či krejčová Marina, nebo později Sofie – nás příběhem budou doprovázet po spoustu let.

Po rozsudku se hrabě musí přestěhovat z luxusního hotelového apartmánu, který obýval poslední čtyři roky, do služebního kamrlíku v podkroví. Musí se také smířit s tím, že se v minutě vzdá většiny svých cenných hmotných věcí, což pro něj není vůbec lehké, totiž „od útlého věku se učíme dávat sbohem přátelům a rodině. Mnohem méně pravděpodobně nás zkušenost naučí, jak dát sbohem našemu majetku.“
Hrabě Rostov tenhle trest ale přijme nonšalantně, rozhodnut nesklonit hlavu a nepoddat se. Naopak, s hrdostí hodnou šlechtice se se svou situací vyrovná. Jak totiž říkával jeho strýc: „Pokud se člověk nevypořádá s okolnostmi, okolnosti se vypořádají s ním.“
Já jsem Gentlemana v Moskvě poslouchala jako audioknihu a mohu říct, že tohle byla přesně knížka podle mého gusta. Je psaná jazykem tak krásně noblesním a líbivým, jak se na vyprávění hraběte – džentlmena patří. Rozhodně ale nebyla vůbec příliš lyrická nebo nudná. To rozhodně ne. Právě použitý jazyk a styl této knížce dodávájí podle mě tu pravou atmosféru. Nečekejte samozřejmě akci jako v trilleru, je to spíš pomalejší a klidné vyprávění – příhody, které hrabě zažívá v hotelu, protkávané vzpomínkami na dětství a mládí, rodinu či přátele. A také jeho úvahy, měnící a vyvíjející se s přežitým časem a zkušenostmi. Ale i tak jsem se hned několikrát přistihla, že hýkám s otevřenou pusou (dvakrát z toho cestou do práce v tramvaji J) a chci vědět, co se bude dít dál.
Musím také pochválit interpretaci Igora Bareše, dokonale se k této knize hodil. A také hudbu v předělech jednotlivých kapitol.
Jediná maličkost, kterou bych snad mohla vytknout, je to, že mě na začátku kniha malinko zmátla. Několik prvních kapitol jsem totiž měla pocit, že je to spíš příběh anglického lorda než ruského hraběte, a že hotel Metropol je spíš někde na břehu londýnské Temže než naproti Kremlu. Hlavní postava mi místy přišla trochu jako směs majordoma Stevense ze Soumraku dne a Hercula Poirota, zřejmě díky zmínkám o rodinném panství a kníru J. Jakmile se ale začali ve vyprávění objevovat soudruzi, Stalin, KGB a podobně, tenhle pocit záhy pominul a zejména druhá polovina knihy už mě nenechala na pochybách.
Rozhodně ji mohu všemi deseti doporučit, jak milovníkům historických románů, tak všem, kteří milují smutně laděné příběhy se šťastným koncem.
Hodnocení: 99%